Burgemeester-Jan-van-Zanen-met-het-winnende-woord-op-een-t-shirt

Delen:

Rake zaak organiseerde de verkiezing van het ultieme Utregse woord

Burgemeester roept ‘jochie’ uit tot ultieme Utregse woord

29 augustus 2018   |   Geplaatst door Rob

De Utrechtse burgemeester Jan van Zanen heeft ‘jochie’ uitgeroepen tot het ultieme Utregse woord. Utrechters konden kiezen uit ‘jochie‘, ‘wijffie‘, ‘dakhaos‘, ‘gladiool‘ en ‘waor‘. De uitslagavond, die door ons georganiseerd werd, betekent het einde van een erg succesvolle campagne om het verdwijnende Utrechtse dialect op de kaart te zetten.

Utrecht verandert. De gracht is weer rond, er wordt al jaren flink verbouwd aan het stationsgebied en het wordt steeds drukker; expats en toeristen weten onze Domstad steeds beter te vinden. De andere kant van die populariteit is dat de huizenprijzen stijgen en steeds meer Utrechters daardoor de stad moeten verlaten. Gevolg is dat het Utrechts, dat toch al aan terrein verloor, steeds minder gesproken wordt. Dat vinden we jammer.

Wat doen zulke veranderingen met een stad? Heeft dat invloed op de Utrechtse identiteit? Is er überhaupt nog wel zoiets? Het zijn vragen waar we als Rake zaak antwoorden op wilde vinden. Door het organiseren van de verkiezing van Het ultieme Utregse woord is dat erg geslaagd.

Impact

De verkiezing van Het ultieme Utregse woord heeft impact gehad. Rob Vermeulen, mede-eigenaar van Rake zaak: “we konden merken dat de verkiezing aansloeg. Dat zagen we niet alleen aan het aantal woorden dat ingezonden werd, maar ook aan het aantal maal dat er gestemd is. Ook kregen we tientallen mailtjes van mensen die ons hun verhaal stuurden. ‘Mijn moeder zei vroeger altijd…’ of ‘vroeger zeiden wij thuis…”. Dat is leuk om te merken. Als je dan op een gegeven moment op het terras zit in de stad, en je hoort mensen een tafel verderop praten over de verkiezing, weet je dat het goed zit.”

“Ook het feit dat bedrijven en organisaties graag meewerkten, gaf ons dat gevoel”, gaat Vermeulen verder. “Brouwerij De Leckere doneerde 10.000 bierviltjes met daarop de shortlist, Vocking Leverworst sponsorde hapjes en de Utregse jenever van Staffhorst vond gretig aftrek tijdens de uitslagavond.”

T-shirt

Om het ultieme Utregse woord te vieren, lanceert Rake zaak in samenwerking met het Utregse kledingmerk Utca’s Finest een t-shirtlijn met daarop het woord ‘jochie’. “Zo kan elke Utregter zijn trots voor de Domstad ook buiten de gemeentegrenzen uitdragen”, aldus Rob Vermeulen. Het t-shirt is vanaf woensdag te koop via de website van het kledingmerk.

De weerslag van de verkiezing is door de organisatie gevangen in een woordenboekje. Deze is vanaf woensdag te koop via www.utregsewoord.nl.

Hoe zien mensen jouw merk? Mail Rob als je eens wilt sparren over hoe je jouw merk sterker en relevanter maakt.