Visie en missie

Delen:

Wat is het verschil tussen een visie en een missie?

11 mei 2018   |   Geplaatst door Rob

Het is een vraag die klanten ons regelmatig stellen als we samen werken aan een merkidentiteit: “Wat is het verschil tussen een visie en een missie?” Een goede vraag gezien beide termen vaak door elkaar gehaald worden. We leggen het verschil graag uit.

Visie

Het woord ‘visie’ komt van het Latijnse werkwoord ‘videre’, dat ‘zien’ betekent. Een visie beschrijft het droombeeld van de organisatie voor de verre toekomst. Dat wat men ooit hoop te gaan ‘zien’. Het gaat er daarbij niet zozeer om dat je je visie bereikt, maar meer dat je die nastreeft. In de praktijk is de visie regelmatig een uitspraak van de oprichter van een organisatie die het ‘hogere doel’ verwoordt.

Een goed voorbeeld is de visie van de Amerikaanse Alzheimer’s Association.

A world without Alzheimer’s disease.

Kort, helder, inspirerend. Iedereen, alle medewerkers, managers en andere stakeholders weten waar de organisatie voor gaat. Is het waarschijnlijk dat deze visie ooit waarheid wordt? De kans is klein – voor de nabije toekomst althans. Daar gaat het echter bij een visie niet om. Denk groot, inspireer.

De visie van Rake zaak

De visie van Rake zaak luidt:

Wij zien een wereld voor ons vol van passievolle, geïnspireerde mensen. Mensen met dromen die ze willen laten uitkomen.

Onze eigen visie is bij uitstek een voorbeeld van iets dat je alleen maar na kunt streven. Toch is het wel de reden dat we elke dag met veel plezier naar ons werk gaan. Waarom we deze visie nastreven? Omdat we het zelf zo ontzettend tof vinden om bezig te zijn met dingen waarin je jezelf helemaal kunt verliezen. Dat gunnen we iedereen. Voor Rinske is dat bijvoorbeeld ontwerpen en schilderen. Voor mij is dat, naast ontwerpen, tekstschrijven en het voeren van lange gesprekken met inspirerende mensen.

Een visie opstellen

Een visie stel je op aan de hand van een aantal vragen die je jezelf stelt.

  • Wat willen we als organisatie bereiken voor onze klanten?
  • Hoe ziet de toekomst van onze omgeving eruit?
  • Hoe gaan we met de wereld om?
  • Wat vinden we belangrijk?

Waar veel bedrijven een intern gerichte visie opstellen (‘wij willen de beste worden in…’), zien wij liever een visie die laat zien wat je in de toekomst voor je klant verbeterd wil hebben. Geen visie gericht op jezelf, maar op je omgeving. Je organisatie bestaat immers bij de gratie van je klanten.

Missie

Een missie is datgene wat je op dagelijkse basis doet en bent, voor wie je dat doet én wat daar het voordeel van is. Bij Rake zaak zien we de missie als logisch vervolg op een opgestelde visie. Waar de visie laat zien wat je nastreeft, vertelt je missie hoe je daar komt.

Om bij de Alzheimers’s Association te blijven, hieronder hun missie:

To eliminate Alzheimer’s disease through the advancement of research; to provide and enhance care and support for all affected; and to reduce the risk of dementia through the promotion of brain health.

Een sterke missie wat mij betreft. Het maakt meteen duidelijk wat ze doen (‘advancement of research’, ‘provide and enhance care and support’, ‘promotion of brain health’), voor wie ze dat doen (‘all effected’)  en wat ze ermee bereiken (‘eliminate Alzheimer’s disease’, ‘reduce the risk of dementia’).

Vragen die je helpen je missie op te stellen zijn:

  • Wat doen we elke dag?
  • Voor wie doen we dat?
  • Wie zijn onze stakeholders?
  • Wat zijn onze normen, waarden en overtuigingen?

Onze eigen missie

Het is onze missie om sterke merken te bouwen. We laten inspirerende mensen en merken knallen door strategisch, conceptueel en visueel vorm te geven aan hun idee, concept of merk. Met een sterke(re) merkidentiteit, door branding en rebranding, creëren we steeds meer zaken die raken. Rake zaken.

Wat doen we? Strategisch, conceptueel en visueel vorm geven aan ideeën, concepten en merken. Voor wie doen we het? Voor inspirerende mensen en rake zaken. Met welk effect? Steeds meer mensen en merken die inspireren.

Verschil tussen visie en missie

Hoewel ze dus vaak door elkaar worden gebruikt, is er wel degelijk een groot verschil tussen visie en missie. Je visie laat zien waar je naar toe wilt, wat je nastreeft. Je missie laat zien hoe je daar komt. In een schema ziet het er als volgt uit:

Missie
Waarvoor we staan
Gericht op organisatie
Wie zijn we?
Identiteit/waarden
Vanuit de lessen uit het verleden
Visie
Waarvoor we gaan
Gericht op omgeving
Hoe gaan we met onze omgeving om?
Toekomst/droom
Vanuit de verre toekomst

Wil jij eens sparren over je missie en visie?